Regulamin organizacyjny
Zatwierdził
Pan Mikołaj Bogdanowicz
Wojewoda Kujawsko-Pomorski
Zarządzenie Nr 245/2021
z dnia 21 grudnia 2021 r.
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO – EPIDEMIOLOGICZNEJ
W GRUDZIĄDZU
Rozdział 1
Przepisy Ogólne
§ 1
- Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Grudziądzu działa w oparciu o zakład leczniczy prowadzony pod nazwą Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, w którego skład wchodzą dwie jednostki organizacyjne:
- Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Grudziądzu,
- Oddział Laboratoryjny
- Strukturę organizacyjną Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej tworzą:
- Komórki organizacyjne działalności leczniczej:
- Oddział Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej,
- Oddział Laboratoryjny
- Samodzielne stanowiska pracy działalności leczniczej:
- Stanowisko ds. Ocen i Analiz
- Stanowisko Specjalisty ds. Systemu Jakości
- Komórki organizacyjne działalności pozamedycznej:
- Sekcja Ekonomiczno-Księgowa,
- Sekcja Administracyjno-Techniczna,
- Samodzielne stanowiska pracy działalności pozamedycznej:
- Stanowisko Pracy Główny Księgowy,
- Stanowisko Pracy Radca Prawny,
- Stanowisko Pracy Kadr i Spraw Pracowniczych,
- Stanowisko Pracy ds. OC, BHP, IODO, P. POŻ., Informatyki, Archiwizacji.
- Komórki organizacyjne działalności leczniczej:
- Regulamin organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Grudziądzu, zwany dalej Regulaminem, określa organizację wewnętrzną, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych oraz osób na samodzielnych stanowiskach pracy Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Grudziądzu, zwanej dalej PSSE.
- Schemat organizacyjny PSSE stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
Rozdział 2
Sposób kierowania Powiatową Stacją
§ 2
- Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
w Grudziądzu będący Dyrektorem Powiatowej Stacji, zwany dalej Dyrektorem, przy pomocy Zastępcy Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, a także Głównego Księgowego, Kierowników komórek organizacyjnych i pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy. - W czasie nieobecności Dyrektora, działalnością Powiatowej Stacji kieruje Zastępca Dyrektora, w zakresie swoich kompetencji lub osoba upoważniona przez Dyrektora PSSE.
§ 3
- Pracą komórek organizacyjnych PSSE kierują ich kierownicy.
- Kierownik Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej, Kierownik Oddziału Laboratoryjnego oraz pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska pracy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
- Kierownicy komórek organizacyjnych Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej podlegają Kierownikowi Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej.
- W czasie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej jej pracą kieruje osoba go zastępująca lub pracownik wyznaczony przez kierownika tej komórki.
- W PSSE wdrożony jest system zarządzania zgodny z normami PN-EN ISO/IEC 17025 „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących” oraz PN-EN ISO/IEC 17020 „Wymagania dotyczące działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję”
- Nadzór nad jakością pracy w komórkach organizacyjnych objętych systemem zarządzania sprawuje Specjalista ds. systemu jakości. Schemat funkcjonowania systemu zarządzania został przedstawiony w załączniku 7a do KZ-02 Księgi Zarządzania Systemem Jakości Państwowej Inspekcji Sanitarnej w województwie kujawsko-pomorskim.
- Dyrektor może powoływać do realizacji zadań bieżących i problemowych pracownika lub zespoły realizacyjne składające się z pracowników różnych komórek organizacyjnych i wyznaczyć koordynatora ich pracy.
- Kierownicy oddziałów i sekcji mogą powoływać w kierowanych przez siebie komórkach
organizacyjnych zespoły realizacyjne i wyznaczyć koordynatorów ich pracy. - W Powiatowej Stacji zadania służby bhp są powierzone pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. W zakresie zadań służby bhp pracownik podlega bezpośrednio pod Dyrektora.
- W Powiatowej Stacji zadania związane z prowadzeniem archiwum zakładowego są powierzone pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. W zakresie w/w zadań pracownik podlega bezpośrednio pod Dyrektora.
- W Powiatowej Stacji zadania związane z ochrona przeciwpożarową są powierzone pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. W zakresie w/w zadań pracownik podlega bezpośrednio pod Dyrektora
§ 4
- Główny Księgowy nadzoruje działalność ekonomiczną i finansową Powiatowej Stacji.
§ 5
- Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.
- W sprawach pracowniczych i socjalnych Dyrektor działa w porozumieniu z organizacjami związkowymi, w granicach określonych obowiązującymi przepisami.
§ 6
- Powiatowa Stacja może prowadzić niewyodrębnioną organizacyjnie działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej określonej w statucie, polegającej na świadczeniu usług.
Rozdział 3
Organizacja wewnętrzna Powiatowej Stacji
§ 7
- W skład Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej wchodzą:
- Sekcja Nadzoru nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia,
- Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego,
- Sekcja Higieny Środowiska,
- Sekcja Nadzoru nad Chemikaliami i Środowiskiem Pracy,
- Sekcja Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego,
- Stanowisko Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży,
- Stanowisko Pracy ds. Profilaktyki Zdrowotnej.
- W skład Oddziału Laboratoryjnego wchodzą:
- Laboratorium Badania Żywności i Żywienia,
- Laboratorium Badania Wody,
- Laboratorium Badania Środowiska Pracy,
- Laboratorium Mikrobiologiczne.
- Główny Księgowy.
- Sekcja Ekonomiczno-Księgowa.
- Sekcja Administracyjno-Techniczna.
- Stanowisko Specjalisty ds. Systemu Jakości.
- Radca Prawny.
- Stanowisko Pracy ds. Ocen i Analiz.
- Stanowisko Kadr i Spraw Pracowniczych.
- Stanowiska Pracy ds. OC, BHP, IODO, P.POŻ., informatyki, archiwizacji.
Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy PSSE
§ 8
- Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych oraz osób zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy należy w szczególności:
- realizowanie zadań wytyczonych przez Głównego Inspektora Sanitarnego i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy;
- wykonywanie zadań wynikających z porozumień zawartych pomiędzy Państwową Inspekcją Sanitarną a innymi Inspekcjami i Służbami.
- planowanie zadań i sporządzanie okresowych sprawozdań z ich realizacji,
- zbieranie, opracowywanie i analizowanie materiałów zawierających wyniki badań i kontroli,
- przyjmowanie, rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków;
- monitorowanie zmian obowiązującego prawa,
- realizowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych organów kontroli państwowej oraz wniosków i zaleceń wynikających z działalności kontrolnej Ministra Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Wojewody Kujawsko-Pomorskiego oraz Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Bydgoszczy;
- realizowanie polityki jakości i doskonalenie systemu zarządzania,
- przetwarzanie danych osób fizycznych tylko na udokumentowane polecenia Administratora Danych Osobowych w zakresie swojego upoważnienia i zgodnie z celami przetwarzania na podstawie i w zakresie przepisów obowiązującego prawa,
- zapewnienie ochrony przed nieuprawnionym dostępem, nieuzasadnioną modyfikacją, zniszczeniem, ujawnieniem lub pozyskaniem danych.
- realizacja zadań kontroli zarządczej,
- ścisła współpraca oraz wymiana informacji pomiędzy wszystkimi komórkami organizacyjnymi PSSE w zakresie stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej,
- współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej oraz instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami,
- stałe podnoszenie kwalifikacji poprzez samokształcenie pracowników, szkolenia wewnętrzne, udział w szkoleniach zewnętrznych i kursach organizowanych przez jednostki zewnętrzne oraz organizowanie szkoleń dla pracowników,
§ 9
- Zadaniem Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej jest:
- sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego polegającego na kontroli przestrzegania przepisów sanitarnych określających wymagania higieniczne i zdrowotne w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych,
- zapobieganie powstawaniu chorób, w tym zakaźnych i zawodowych,
- kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych,
- wykonywanie zadań związanych z realizacją planów w układzie zadaniowym w ramach budżetu zadaniowego,
- udzielanie informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi,
- Zadaniem Sekcji Nadzoru nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia jest
w szczególności:- kontrola i nadzór przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wdrażanie GHP, GMP oraz systemu HACCP,
- nadzór nad jakością zdrowotną żywności,
- kontrola warunków produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością i innymi wyrobami mającymi wpływ na zdrowie ludzi,
- jakościowa i ilościowa ocena jadłospisów w żywieniu zbiorowym w aspekcie zasad racjonalnego żywienia,
- realizacja planów pobierania próbek żywności do badania w ramach urzędowej kontroli i monitoringu,
- monitorowanie powiadomień RASFF i prowadzenie działań w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach – RASFF,
- prowadzenie działań w ramach systemu szybkiego powiadamiania o produktach niebezpiecznych RAPEX,
- wydawanie świadectw o spełnieniu wymagań zdrowotnych środków spożywczych, materiałów lub wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością przekraczających granicę,
- prowadzeniezadań w ramach nadzoru nad przestrzeganiem warunków określonych dla żywności genetycznie zmodyfikowanej i napromieniowanej,
- dokonywanie oceny poprawności znakowania suplementów diety i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia oraz żywności wzbogaconej,
- prowadzenie bazy danych obiektów będących pod nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej na terenie Grudziądza i powiatu grudziądzkiego,
- prowadzenie działań w systemie TRACES-NT,
- prowadzenie bazy danych wyników badań próbek pobranych w ramach urzędowej kontroli i monitoringu żywności,
- opracowanie danych do raportów rocznych ze zintegrowanego wieloletniego planu kontroli dla Polski – MANCP,
- realizowanie zagadnień związanych z misjami Dyrektoriatu SANTE F Komisji Europejskiej,
- realizacja działań dotyczących produkcji pierwotnej żywności pochodzenia roślinnego we współpracy z innymi inspekcjami zgodnie z porozumieniem pomiędzy Głównym Inspektorem Sanitarnym, Głównym Inspektorem Ochrony Roślin
i Nasiennictwa, Głównym Inspektorem Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska, - współpraca z innymi jednostkami inspekcyjnymi (Inspekcją Weterynaryjna, Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Inspekcją Handlową, Państwową Inspekcją Farmaceutyczną, Państwową Inspekcją Ochrony Roślin
i Nasiennictwa, Inspekcją Ochrony Środowiska, Urzędem Ochrony Konkurencji
i Konsumentów oraz Urzędami Celnymi, Policją, organami samorządowymi
w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem żywności, - przygotowanie sprawozdań oraz materiałów służących do oceny stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów,
- upowszechnianie wiedzy o żywności, propagowanie zasad racjonalnego żywienia,
- prowadzenie postępowania administracyjnego, postępowania egzekucyjnego
w administracji.
- Zadaniem Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego oraz Ocen i Analiz jest
w szczególności:- rozpoznawanie i bieżąca analizasytuacji epidemiologicznej,
- zbieranie, weryfikacja i opracowywanie danych epidemiologicznych, sporządzanie analiz i ocen epidemiologicznych,
- dokonywanie okresowych analiz sytuacji epidemiologicznej,
- prowadzenie rejestru podejrzeń i zachorowań na choroby zakaźne,
- podejmowanie działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych celem unieszkodliwienia źródła zakażenia i przecięcia dróg szerzenia,
- opracowanie i zwalczanie ognisk epidemicznych,
- sprawowanie nadzoru epidemiologicznego nad chorymi i nosicielami,
- sprawowanie nadzoru nad osobami pokąsanymi przez zwierzęta,
- nadzorowanie realizacji Programu Szczepień Ochronnych,
- prowadzenie magazynu szczepionek, dystrybucja szczepionek
do świadczeniodawców wykonujących szczepienia PSO, - podejmowanie działań w przypadku wystąpienia zagrożenia dla zdrowia publicznego,
- zbieranie, opracowywanie i przekazywanie materiałów statystycznych oraz prowadzenie obliczeń statystycznych na podstawie materiałów przygotowanych przez komórki organizacyjne PSSE, sporządzanie zbiorczych ocen i analiz
z działalności PSSE, - sporządzanie rocznych planów pracy PSSE,
- przygotowanie oceny stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej
w nadzorowanym terenie, - prowadzenie postępowania administracyjnego, postępowania egzekucyjnego
w administracji, - współpraca ze służbami i inspekcjami oraz jednostkami naukowo-badawczymi
w zakresie podejmowania działań nadzoru epidemiologicznego nad chorobami zakaźnymi i zakażeniami, funkcjonowania krajowych systemów wymiany informacji dotyczących nadzoru epidemiologicznego i dystrybucji szczepionek.
- Zadaniem Sekcji Higieny Środowiska jest w szczególności:
- przygotowanie informacji z terenu powiatu dotyczących spełnienia wymagań obowiązującego rozporządzenia Ministra Zdrowia przez podmioty lecznicze nowo zarejestrowane oraz te, które dokonały zmian w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
- rozpatrywanie interwencji z zakresu higieny środowiska oraz higieny pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi,
- dokonywanie ocen i analiz w zakresie stanu sanitarnego obiektów użyteczności publicznej, zaopatrzenia ludności w wodę do spożycia, jakości wód w kąpieliskach
i miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, stanu sanitarnego obiektów związanych z wypoczynkiem i turystyką w sezonie, - współpraca z innymi służbami i inspekcjami, organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie nadzoru nad warunkami higieny środowiska,
- kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne środowiska, a zwłaszcza wody do spożycia, wody w basenach kąpielowych
i kąpieliskach, - prowadzenie monitoringu kontrolnego i przeglądowego jakości wody do spożycia,
- sprawowanie nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi pomieszczeń
w których są udzielane świadczenia zdrowotne, - kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne utrzymania należytego stanu nieruchomości, instytucji, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz należytego stanu higienicznego ulic, dróg oraz osobowego i towarowego transportu kolejowego, drogowego i dworców,
- wydawanie opinii sanitarnych wynikających z obowiązujących przepisów prawnych,
- nadzór sanitarny nad cmentarzami i zakładami pogrzebowymi, środkami transportu do przewozu zwłok i ekshumacjami,
- realizacja zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej związanych z funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Badania Wody,
- prowadzenie postępowania administracyjnego, postępowania egzekucyjnego
w administracji.
- Zadaniem Sekcji Nadzoru nad Chemikaliami i Środowiskiem Pracy jest w szczególności:
- kontrola stanu higienicznego oraz nadzór nad warunkami higieny pracy w zakładach pracy,
- sporządzenie opracowań dotyczących oceny stanu higieniczno-sanitarnego zakładów pracy,
- prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów dotyczących:
- warunków higieny pracy – zawartych w Ustawie z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy i rozporządzeń wydanych na jej podstawie,
- wprowadzania do obrotu i stosowania w działalności zawodowej substancji chemicznych i ich mieszanin,
- wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych stosowanych w produktach biobójczych oraz ich stosowania w działalności zawodowej,
- wprowadzania do obrotu i stosowania w działalności zawodowej prekursorów kategorii 2 i kategorii 3
- wprowadzania do obrotu detergentów,
- zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych,
- produkcji i wprowadzania do obrotu produktów kosmetycznych,
- wymagań określonych w przepisach o zawartości niektórych substancji
w dymie tytoniowym. - realizacja zadań związanych z przeciwdziałaniem wprowadzania do obrotu środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych,
- podejmowanie działań w ramach systemu RAPEX dotyczących produktów kosmetycznych,
- prowadzenie postepowania administracyjnego w sprawie chorób zawodowych
i wydawanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia, - prowadzenie dokumentacji i statystyki chorób zawodowych z terenu powiatu,
- podejmowanie działań na podstawie badań laboratoryjnych i oceny zgodności wykonanych w Oddziale Laboratoryjnym, w granicach obowiązującego prawa,
- współpraca z innymi służbami, inspekcjami, organami administracji rządowej
i samorządowej, instytutami naukowo-badawczymi oraz innymi jednostkami
w zakresie realizowanych zadań,
- Zadaniem Sekcji Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego jest w szczególności:
- opiniowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
- uzgadnianie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko dla studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
- opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko,
- uzgadnianie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie opinii dotyczących obowiązku (konieczności) przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
- wydawanie opinii w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia,
- uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektu budowlanego,
- uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych
i zdrowotnych, - wydawanie zaświadczeń dla potrzeb uzyskania koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej,
- przeprowadzanie kontroli w ramach współpracy z innymi sekcjami Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej,
- opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w trybie przewidzianym w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- zajmowanie stanowiska w ramach:
- strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektów polityk, strategii, planów lub programów w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rybołówstwa, turystyki i wykorzystywania terenu, wyznaczających ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
- oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, w trybie przewidzianym w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko.
- prowadzenie spraw z zakresu zapobiegawczego nadzoru sanitarnego należących do wyłącznej kompetencji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, zastrzeżonych przepisami szczególnymi,
- Stanowisko Pracy ds. Profilaktyki Zdrowotnej inicjuje, organizuje, prowadzi, koordynuje
i nadzoruje działalność oświatowo-zdrowotną w dziedzinie zdrowia publicznego na terenie powiatu w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych.
W szczególności:- inicjuje i wytycza kierunki przedsięwzięć zmierzających do zaznajamiania społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzuje zasady higieny racjonalnego żywienia, metod zapobiegania chorobom, kształtuje odpowiednie postawy i zachowania prozdrowotne, umiejętność udzielania pierwszej pomocy, pobudza aktywność społeczną do działań na rzecz własnego zdrowia;
- udziela merytorycznej pomocy innym jednostkom zajmującym się oświatą zdrowotną
i promocją zdrowia; - opracowuje powiatowe programy edukacyjne dla celów dydaktycznych lub eksperymentalno-wdrożeniowych;
- wspiera samorządy, instytucje, stowarzyszenia, organizacje pozarządowe
we wdrażaniu i realizacji programów oraz innych przedsięwzięć prozdrowotnych; - realizuje zadania wynikające z wytycznych programowych dla powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, zwłaszcza o tematyce szczególnie ważnej dla powiatu,
- ocena działalności oświatowo-zdrowotnej prowadzonej przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, szkoły wyższe oraz środki masowego przekazu, zakłady opieki zdrowotnej, inne zakłady, instytucje i organizacje,
- prowadzenie szkoleń dla pracowników ochrony zdrowia, przedstawicieli organizacji społecznych i stowarzyszeń w zakresie oświaty zdrowotnej i działań na rzecz promocji zdrowia.
- Zadaniem Stanowiska Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży jest w szczególności:
- nadzór nad warunkami sanitarno-higienicznymi w placówkach nauczania
i wychowania, - kontrola przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących higieny procesu nauczania,
- nadzór nad warunkami funkcjonowania placówek letniego i zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży,
- sporządzanie opracowań i ocen warunków sanitarno-higienicznych w placówkach nauczania, wychowania, wypoczynku dzieci i młodzieży,
- popularyzowanie wiedzy prozdrowotnej w zakresie ochrony zdrowia dzieci i młodzieży w celu kształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych,
- współpraca z władzami samorządowymi, instytucjami oraz organizacjami w zakresie warunków sanitarno-higienicznych w placówkach nauczania, wychowania
i wypoczynku, - prowadzenie postępowania administracyjnego, postępowania egzekucyjnego
w administracji.
- nadzór nad warunkami sanitarno-higienicznymi w placówkach nauczania
§ 10
Oddział Laboratoryjny realizuje zadania określone w Ustawie z dnia 14 marca z 1985 r.
o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz wykonuje badania/pomiary laboratoryjne w ramach usług dla klientów indywidualnych i podmiotów gospodarczych w zakresie wykonywania badań laboratoryjnych i pomiarów:
- badań bakteriologicznych;
- badań wskaźników biologicznych do kontroli procesu sterylizacji;
- badań/pomiarów czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia na stanowiskach pracy,
- badań fizykochemicznych i mikrobiologicznych wody;
- badań mikrobiologicznych żywności i żywienia;
Laboratorium Mikrobiologiczne udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie badań bakteriologicznych w materiale biologicznym (dostarczanym przez pacjenta) i jako zakład leczniczy prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Stacja zapewnia ochronę danych zawartych w tej dokumentacji.
§ 11
- Szczegółowy zakres działania Sekcji Ekonomiczno-Księgowej obejmuje:
- racjonalne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na wykonywanie zadań wynikających z planów działalności statutowej;
- prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej i ksiąg rachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej określonej przez Ministra Finansów w porozumieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego;
- obliczanie wynagrodzeń oraz innych należności pracowniczych – rozliczanie należnych podatków i ubezpieczeń społecznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami na podstawie prawidłowo prowadzonych ewidencji analitycznych;
- ewidencja i egzekwowanie dochodów; rozliczenia funduszy celowych;
- realizowanie budżetu zadaniowego pod względem finansowym.
- Szczegółowy zakres działania Sekcji Administracyjno-Technicznej:
- organizowanie i prowadzenie działalności administracyjno-gospodarczej stosownie do potrzeb komórek działalności podstawowej,
- utrzymanie pomieszczeń zakładu i jego otoczenia w należytej czystości i porządku,
- zapewnienie prawidłowej eksploatacji nieruchomości, gospodarki paliwowo-energetycznej, urządzeń energetycznych, chłodniczych, instalacji elektrycznej, sieci wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, urządzeń łączności, alarmowych
i sygnalizacyjnych, sprzętu techniczno-gospodarczego: - przeprowadzanie okresowych przeglądów lokalu i urządzeń w celu zapewnienia niezbędnych napraw, remontów i zabiegów konserwacyjnych,
- naprawa urządzeń energetycznych, chłodniczych, sanitarnych w miarę możliwości przez usługi własne oraz zabezpieczenie usług wyspecjalizowanych jednostek serwisu technicznego,
- zapewnienie niezbędnej konserwacji, przeglądów okresowych, napraw i remontów sprzętu, poprzez zabezpieczenie usług wyspecjalizowanych usług jednostek serwisu technicznego,
- organizowanie i kontrolowanie przeprowadzonych konserwacji, napraw i remontów oraz racjonalnego wykorzystywania zużywanych środków rzeczowych
i finansowych, - organizacja transportu samochodowego dla pracowników PSSE,
- planowanie zaopatrzenia w środki techniczne,
- zaopatrzenie pracowników w niezbędną odzież ochronną, ustalanie ekwiwalentu za odzież roboczą,
- organizowanie ochrony mienia Powiatowej Stacji,
- prowadzenie spraw związanych z: udzielaniem zamówień publicznych i umowami zawartymi przez Powiatową Stację,
- zaopatrywanie komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji w media, materiały, aparaturę i sprzęty niezbędne dla zapewnienia właściwej działalności Powiatowej Stacji,
- prowadzenie gospodarki materiałowej sprzętem i urządzeniami (ewidencja, oznakowanie, inwentaryzacja, przekazywanie, kasacja.
- Zadaniem Głównego Księgowego jest merytoryczny nadzór nad działalnością ekonomiczną i finansową Sekcji Ekonomiczno-Księgowej Powiatowej Stacji oraz
w szczególności:- planowanie finansowe w zakresie dochodów, wydatków, zatrudnienia, inwestycji, wniosków w sprawie tych planów oraz ich realizację w sferze budżetu i gospodarki pozabudżetowej,
- dokonywanie analiz ekonomicznych, tematycznych i okresowych ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się kosztów według miejsc ich powstawania oraz przedstawianie wniosków wynikających z tych analiz,
- prowadzenie rachunkowości jednostki;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych
z planem finansowym, - dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- realizacja budżetu zadaniowego pod względem finansowym,
- nadzór nad pracownikami Sekcji Ekonomiczno-Księgowej,
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej określonej przez Ministra Finansów w porozumieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego,
- koordynacja działalności finansowo-księgowej komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji.
- Do zadań Radcy Prawnego należy:
- udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
- informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania stacji oraz interpretowanie przepisów i prowadzenie szkoleń w tym zakresie,
- informowanie Dyrektora Powiatowej Stacji o uchybieniach w działalności Powiatowej Stacji w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień,
- obsługa prawna i nadzór nad prowadzeniem postępowania administracyjnego
i egzekucyjnego w administracji oraz w sprawach o wykroczenia i przestępstwa, - nadzór prawny nad egzekucją należności Powiatowej Stacji,
- opiniowanie projektów decyzji, postanowień i innych rozstrzygnięć w postępowaniu administracyjnym,
- opiniowanie regulaminów i wzorów formularzy obowiązujących w Powiatowej Stacji,
- opiniowanie zarządzeń Dyrektora Stacji,
- opiniowanie projektów umów z zakresu prawa cywilnego, rozwiązywania umów
o pracę oraz umarzania i rozkładania na raty wierzytelności Powiatowej Stacji, - przygotowanie spraw związanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszeniem i popieraniem oskarżenia w postępowaniu uproszczonym według odrębnych przepisów,
- występowanie w charakterze pełnomocnika Powiatowej Stacji w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi,
- opracowywanie sprawozdań, ocen i analiz w sprawach leżących w zakresie zadań radcy prawnego.
- Do zadań pracownika na Stanowisku Kadr i Spraw Pracowniczych należy:
- prognozowanie, planowanie oraz analizowanie stanu zatrudnienia,
- przygotowanie i prowadzenie dokumentacji związanej z zawieraniem
i rozwiązywaniem umów o pracę, uposażeniami oraz zmianą stanowisk pracy, - prowadzenie ewidencji pracowników, akt osobowych, urlopów oraz spraw związanych z czasową niezdolnością do pracy,
- przygotowanie i prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy dotyczących wyróżnień, nagradzania i karania pracowników,
- kontrolowanie porządku i dyscypliny pracy oraz prowadzenie ewidencji czasu pracy,
- prowadzenie spraw związanych z badaniami profilaktycznymi pracowników wynikającymi z Kodeksu pracy,
- załatwianie spraw związanych z przechodzeniem pracowników na emerytury i renty,
- prowadzenie rejestrów oraz wydawanie legitymacji służbowych upoważnień do przeprowadzania kontroli oraz upoważnień do nakładania mandatów karnych,
- opracowywanie sprawozdań dotyczących działalności przedmiotowego stanowiska;
- współdziałanie z Sekcją Ekonomiczno-Księgową oraz Głównym Księgowym w zakresie wykorzystania funduszu wynagrodzeń;
- prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- prowadzenie ewidencji skarg i wniosków dotyczących pracy stacji,
- opracowywanie projektów zarządzeń, decyzji i regulaminów wydawanych przez dyrektora.
- Do zadań pracownika na Stanowisku Pracy ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy
w szczególności:- sporządzanie i przedstawianie raz w roku analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w Powiatowej Stacji wraz ze stosownymi wnioskami,
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, bieżące informowanie Dyrektora Powiatowej Stacji
o stwierdzonych zagrożeniach wraz z wnioskami zmierzającymi do likwidacji zagrożeń, - prowadzenie szkoleń wstępnych dla osób nowo zatrudnionych – instruktaż ogólny
z zakresu bhp oraz organizacja szkoleń okresowych dla pracowników zatrudnionych
w PSSE przy współpracy z właściwymi komórkami lub osobami (firmami), - prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby dotyczących pracowników PSSE, a także przechowywanie rejestrów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy oraz wyników badań i pomiarów w/w czynników,
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz
w opracowywaniu wniosków wynikających badania przyczyn i okoliczności tych wypadków, zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków, - opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy,
- doradztwo w zakresie obowiązujących przepisów i zasad bhp oraz udział
w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą; - uczestniczenie w pracach powołanej przez Dyrektora Komisji Bezpieczeństwa
i Higieny Pracy.
- Do zadań pracownika na Stanowisku Pracy ds. Obrony Cywilnej należy w szczególności:
- opracowanie i aktualizacja dokumentacji planów w zakresie obrony cywilnej,
- prowadzenie spraw osobowych w zakresie obrony cywilnej i spraw obronnych,
- nadzór nad zasobami materiałowymi obrony cywilnej,
- planowanie i organizowanie szkoleń w zakresie obrony cywilnej,
- wykonywanie innych zadań i obowiązków wynikających z ogólnie obowiązujących przepisów prawa,
- utrzymanie łączności alarmowej,
- udział w treningach systemu wykrywania skażeń, w treningach w zakresie nadzoru nad stanem sanitarno-higienicznym.
- Do zadań pracownika na Stanowisku Pracy ds. Ochrony Przeciwpożarowej należy
w szczególności:- czuwanie nad przestrzeganiem w Powiatowej Stacji przepisów przeciwpożarowych,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej zabezpieczenia przeciwpożarowego
w Powiatowej Stacji, zgłaszanie Dyrektorowi spostrzeżeń i wniosków w tym zakresie, - prowadzenie czynności związanych z ochroną przeciwpożarową, przygotowanie zleceń dotyczących oceny spełnienia warunków przeciwpożarowych w zakładzie pracy,
- nadzór nad urządzeniami i sprzętem przeciwpożarowym,
- nadzór nad właściwym utrzymaniem dróg ewakuacji,
- prowadzenie szkoleń w zakresie p.poż,
- współpraca z właściwą komendą Państwowej Straży Pożarnej w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego pomieszczeń.
- Do zadań pracownika na Stanowisku Specjalisty ds. Systemu Jakości należy:
- organizacja i zarządzanie systemem jakości w PSSE,
- ciągłe doskonalenie systemu zarządzania jakością,
- opracowywanie, rozpowszechnianie i zarządzanie Księgą Jakości w PSSE,
- organizacja i zarządzanie programem auditów w PSSE,
- prowadzenie zapisów dotyczących auditorów,
- powoływanie auditorów do przeprowadzania auditów wewnętrznych,
- przygotowywanie przeglądów systemu zarządzania,
- koordynacja działań administracyjnych i technicznych służących zarządzaniu systemem,
- planowanie i nadzorowanie szkoleń zewnętrznych w zakresie systemu zarządzania jakością.
- Do zadań pracownika na stanowisku pracy ds. Informatyki należy:
- prowadzenie nadzoru nad pracą sieci informatycznej i sprzętu informatycznego
w PSSE, - szkolenie i pomoc w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania systemowego i narzędziowego,
- opiniowanie i konsultacje przy zakupie systemów, sprzętu komputerowego i materiałów eksploatacyjnych,
- kontrola, konserwacja i drobne naprawy sprzętu komputerowego,
- nadzór i opieka nad systemami informatycznymi działającymi w PSSE,
- nadzór i aktualizacja strony internetowej oraz Biuletynu Informacji Publicznej PSSE,
- instalacja podstawowego oprogramowania w ramach posiadanych licencji,
- określenie potrzeb w zakresie utrzymania i rozbudowy sieci komputerowej w tym czynności związane z zakupem sprzętu i oprogramowania, ewidencja i nadzór licencji posiadanego oprogramowania oraz gwarancji sprzętowych,
- archiwizacja i zabezpieczenie danych, w tym nadzór nad tworzeniem
i przechowywaniem kopii bezpieczeństwa oraz udział w określaniu polityki bezpieczeństwa informacji,
- prowadzenie nadzoru nad pracą sieci informatycznej i sprzętu informatycznego
- identyfikowanie, analizowanie zagrożeń ryzyka którym poddane są dane osobowe – monitorowanie systemu bezpieczeństwa, w tym instalacja i nadzór nad oprogramowaniem antywirusowym.
- Do zadań pracownika na stanowisku Inspektora Ochrony Danych Osobowych należy:
- informowanie i doradzanie administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu, jak również ich pracownikom w zakresie ich obowiązków wynikających z przepisów prawa o ochronie danych,
- monitorowanie zgodności przetwarzania danych osobowych w PSSE ze wszystkimi przepisami prawa dotyczącymi ochrony danych,
- prowadzenie działań podnoszących świadomość, a także organizowanie szkoleń dla personelu zajmującego się przetwarzaniem danych,
- udzielanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie ich wykonania,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla osób fizycznych składających wnioski
i żądania dotyczące przetwarzania ich danych osobowych i wykonywania ich praw, - współpraca z organami ochrony danych i pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organów nadzorczych ochrony danych w kwestiach związanych z przetwarzaniem.
Inspektor Ochrony Danych wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst
i cele przetwarzania.
- Do zadań pracownika na Stanowisku Pracy ds. Archiwizacji należy w szczególności:
- współpraca z komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy
w zakresie właściwego przygotowywania przekazywanych akt do Archiwum Zakładowego, - przyjmowanie dokumentacji spraw zakończonych z poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy,
- przechowywanie i zabezpieczenie przyjętych akt, prowadzenie ich ewidencji oraz ich udostępnianie,
- uzyskiwanie zgody właściwego archiwum państwowego na brakowanie dokumentacji nie archiwalnej, inicjowanie brakowania oraz udział w komisyjnym brakowaniu
i przekazywaniu na makulaturę, - przygotowywanie materiałów archiwalnych do przekazania i udział w ich przekazaniu do właściwego archiwum państwowego,
- przeprowadzenie skontrum dokumentacji,
- przechowywanie i zabezpieczenie dokumentacji przejętych w latach wcześniejszych w stanie nieuporządkowanym,
- wycofywanie dokumentacji ze stanu Archiwum Zakładowego i stanu dokumentacji archiwalnej,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności i stanu dokumentacji Archiwum Zakładowego.
- współpraca z komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy
§ 12
- Zakres indywidualnych czynności pracowników wymienionych w § 3 ust. 2 oraz w § 4 ustala dyrektor.
- Zakres indywidualnych obowiązków i czynności pozostałych pracowników określają ich bezpośredni przełożeni.
§ 13
- Komórki organizacyjne wchodzące w skład Powiatowej Stacji używają do znakowania akt niżej wymienionych symboli: 1) Oddział Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Sanitarnej: N a)Sekcja Nadzoru nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia N.HŻ b)Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego N.EP c)Sekcja Higieny Środowiska N.HŚ d) Sekcja Nadzoru nad Chemikaliami i Środowiskiem Pracy N.CP e)Sekcja Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego N.NZ f) Stanowisko Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży N.HD g)Stanowisko Pracy ds. Profilaktyki Zdrowotnej N.PZ 2) Oddział Laboratoryjny : L a) Laboratorium Badania Żywności i Żywienia L.HŻ b) Laboratorium Badania Wody L.HŚ c) Laboratorium Badania Środowiska Pracy L.ŚP d) Laboratorium Mikrobiologiczne L.EP 3) Sekcja Ekonomiczno – Księgowa EK 4) Sekcja Administracyjno – Techniczna AT 5) Stanowisko Pracy ds. OC OC 6) Stanowisko Pracy ds. BHP BHP 7) Stanowisko Pracy ds. P.POŻ PP 8) Stanowisko Pracy ds. Ocen i Analiz OS 9) Stanowisko Kadr i Spraw Pracowniczych KS 10)Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych Osobowych IODO 11) Główny Księgowy GK 12) Radca Prawny RP 13) Stanowisko Specjalisty ds. Systemu Jakości J 14) Stanowisko Pracy ds. Informatyki I 15) Stanowisko Pracy ds. Archiwizacji AR
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny – Dyrektor, używa symbolu „PIS”.
§ 14
W związku z realizacją zadań należących do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Dyrektor może powołać komisję ekspertów dla oceny dokumentacji projektowej.
Rozdział 5
Wysokość opłat
§ 15
- Wysokość opłat za badania laboratoryjne w ramach świadczonych usług określona jest
w cenniku zatwierdzonym przez Dyrektora, ustalonym na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej. - Wysokość opłat za badania laboratoryjne przeprowadzone w ramach urzędowej kontroli
i monitoringu zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
Rozdział 6
Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
§ 16
- PSSE współdziała z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie zapewnienia poszerzenia diagnostyki prowadzonej w zakresie potwierdzenia prawidłowości określenia serotypów pałeczek salmonella izolowanych od chorych
- Szczegółowe zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi, w zakresie określonym w pkt. 1, określają przepisy prawa.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 17
Funkcjonowanie PSSE, poza unormowaniami wymienionymi w § 1-16 regulują:
1)Regulamin Pracy PSSE;
2)Instrukcja Kancelaryjna w zakresie obiegu dokumentów;
3)Inne akty wewnętrzne wydawane przez Dyrektora.
Dyrektor
Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
w Grudziądzu
Beata Kruszka
Grudziądz, 22 grudnia 2021 r.
Niniejszy regulamin z załącznikami oraz zarządzenia zostały zamieszczone poniżej w plikach PDF.